Jmenuji se Ivana a můj syn Matyáš má šest let. Matyáš je dítě s poruchou autistického spektra. Pokud i ty vychováváš výjimečné dítě, dobře víš, kolik ticha, úsilí a zároveň drobných zázraků tato cesta přináší. U nás byl největší boj – a stále je – řeč.
Matyáš nezačal mluvit tehdy, kdy ostatní. Neodpovídal, když jsme na něj volali, neukazoval prstem, nekoukal nám do očí. To byly první signály, po kterých jsme vyhledali odborníka. Diagnóza byla jasná: porucha autistického spektra.
Ticho, které bolí, a úsilí, které nekončí
Léta jsme zkoušeli všechno možné. Logopedie, speciální pedagogika, ABA terapie – co šlo, to jsme vyzkoušeli. Ale řeč stále nepřicházela. Používali jsme obrázky, gesta, komunikační tabulky – ale vyslovená slova ne a ne přijít.
Věděli jsme, že možná nikdy nepromluví. Ale nechtěla jsem se vzdát. I kdyby nikdy neřekl „maminko“, ať aspoň ví, co znamená „míč“, „mléko“ nebo „auto“. Chtěla jsem, aby se něco pohnulo.
První setkání s KinderSpeech™
O KinderSpeech™ jsem se dozvěděla ve skupině rodičů. Jedna maminka psala, že kartičky, které ukazují obrázek a zároveň vyslovují slovo, jejímu synovi pomohly spojit si pojmy bez stresu – hravou formou.
Když balíček dorazil, Matyáš – jak bylo zvykem – si držel odstup. Ale něco ho zaujalo. Obrázky byly jednoduché, zvuk jasný, ale ne rušivý. Poprvé si sedl, aby si „hrál“, a skutečně poslouchal – bez nátlaku.
První dny jen pozoroval. Vkládal kartičku a poslouchal. Po pár dnech, když slyšel slovo „kočka“, podíval se na mě. Po týdnu na stejné slovo začal mňoukat. Plakala jsem.
Ještě to nebyla řeč. Ale něco se začalo dít.
Každý den jsme se „učili“ 5–10 minut. Bez nátlaku – jen jako hru. Po pár dnech na „mléko“ gestem naznačil, že chce pít. Na „dort“ ukázal směrem ke kuchyni. Na „letadlo“ roztáhl ruce.
To byly naše první „rozhovory“.
Nevyslovoval slova, ale rozuměl. A odpovídal – po svém. Pro nás to bylo dost.
Co jiní považovali za divné, pro mě byl zázrak
Občas sám chtěl, abychom si hráli. Přinesl zařízení KinderSpeech a vložil svou oblíbenou kartičku. Nejraději měl „pejska“. Časem se snažil slova i vyslovit. Nejasně, s chybami – ale snažil se. Nečekali jsme věty. Jen jeden malý krok. A ten udělal.
Opakovatelnost a předvídatelnost – klíč u autismu
Na KinderSpeech™ mě zaujala strukturovanost. Kartičky jsou neměnné, zvuk je stále stejný. To Matyášovi dává pocit jistoty.
Týdny jsme používali stále stejných 5–6 kartiček. Neomrzely ho – právě naopak. Opakování mu pomohlo poznat, spojit a nakonec i vyslovit.
Slova pro rodiče, kteří se cítí sami
Vím, že málo lidí sdílí takové příběhy. Ale možná právě proto jsou důležité. Pokud čteš tento text a poznáváš se – nejsi sám/sama. Vím, jaké to je neslyšet hlas vlastního dítěte. Vím, jak bolí otázky typu: „Už mluví?“
Ale znám i ten pocit, když poprvé dostaneš odpověď. Třeba jen pohledem, gestem nebo zvukem. Když víš, že tě chápe.
KinderSpeech™ nám v tom pomohl. Nebylo to kouzlo. Neléčil. Ale dal nám nástroj. Takový, který se nemusí „učit“, jen si s ním hrát. A možná právě proto to fungovalo.
+ Tip: Pokud tvé dítě také zatím nemluví, je v rámci PAS nebo prostě potřebuje více času – možná právě KinderSpeech™ bude to, co hledáte. Jemný, jednoduchý a dostupný způsob, jak začít cestu k porozumění.