Komunikace beze slov je přítomná už od kojeneckého věku: jeden pohled, jeden pohyb, povzdech – to vše může mít svůj význam. Co však může udělat rodič, když dítě nemluví, ale přesto jasně komunikuje – jen ne slovy? Co nám říká svým tělem? A co když tato situace trvá měsíce nebo dokonce roky?
V tomto článku se podíváme na to, jak děti komunikují řečí těla, jaký má tato forma význam pro vývoj řeči a jak jim můžeme pomoci nahradit gesta slovy.
Řeč těla jako první komunikační prostředek
I novorozenci komunikují – pláčem, očním kontaktem, pohyby rukou. Neverbální komunikace je přirozeným předstupněm řeči. Dítě se nejprve učí vyjadřovat tělem, až potom slovy.
Typická gesta v raném dětství:
-
ukazování na předmět, který chce
-
zvedání rukou – znamená „vezmi mě“
-
kroutí hlavou pro „ne“
-
tahá rodiče za ruku, když potřebuje pomoc
To vše je v pořádku – ale v určitém bodě by měla gesta ustoupit slovům.
Kdy se řeč těla stává příliš dominantní?
Pokud dítě ve věku 2,5–3 let komunikuje výhradně gesty, zatímco jeho vrstevníci už tvoří věty, je třeba se zamyslet:
-
Má doma dostatek podnětů k mluvení?
-
Rozumí tomu, co slyší?
-
Vyhledává kontakt s ostatními?
-
Chybí jen slova, nebo i samotný záměr komunikace?
Některé děti se spoléhají na gesta, protože jsou rychlá a účinná – rodič přece porozumí. To ale může brzdit rozvoj řeči.
Co může řeč těla vyjadřovat?
I bez slov může chování dítěte hodně napovědět:
-
Důvěru – když přinese knížku, ví, že se mu někdo bude věnovat
-
Frustraci – hází věci, křičí, protože se nedokáže vyjádřit
-
Potřebu blízkosti – chce být neustále s rodičem
-
Stydlivost, úzkost – odvrací se, vyhýbá se očnímu kontaktu, schovává se před cizími
Z těchto signálů může rodič usoudit, kde se dítě nachází ve vývoji emocí a řeči.
Jak nahradit gesta slovy?
-
Nepředvídej, ale zeptej se: „Chceš míč?“ – tak se dítě učí, že na slova se reaguje.
-
Mluv místo něj jednoduchými slovy: „Voda“, „Chceš?“, „Dej mi“.
-
Pochval každý pokus o mluvu – i když vysloví jen jeden zvuk.
-
Nejen se ptej, ale také mluv – vyprávěj, komentuj, popisuj, co děláte.
-
Používej pomůcky jako KinderSpeech™.
Role KinderSpeech™ při přechodu od gest ke slovům
Sada zvukových kartiček KinderSpeech™ dává obrázkům hlas a dítě:
-
nejenže slovo vidí, ale ho i slyší,
-
učí se spojit předmět s jeho pojmenováním,
-
může napodobit vyslovená slova,
-
a přitom má pozitivní zážitek.
Vytváří se tak pozitivní cyklus, kde gesta postupně nahrazují slova.
Shrnutí
Řeč těla je přirozenou součástí komunikace – ale neměla by zůstat jediným způsobem vyjadřování. Rodič pomáhá nejvíce tehdy, když rozpozná signály, reaguje na ně a jemně vede dítě k řeči. KinderSpeech™ může být cenným pomocníkem na této cestě, pomáhající proměnit pohyby v slova a slova ve věty.